Waar ligt u als ondernemer wakker van?

Eind vorig jaar is er weer eens een onderzoek gehouden naar wat ondernemers bezig houdt en zelfs slapeloze nachten bezorgt. Hierbij de top 7, de percentages geven aan hoeveel van de ondervraagden dit invulden:
 
  1. Financiën (60%)
  2. Stress/werkdruk (45%)
  3. Ontevreden klanten (25%)
  4. Samenwerkingsverbanden (25%)
  5. Juridische geschillen (15%)
  6. Concurrentie (10%)
  7. Thuis/privésituatie (10%)
Dat zijn behoorlijk indrukwekkende cijfers. En dat is jammer, want als ondernemer heb je je slaap hard nodig. Zeker in deze tijd waarin ondernemen nog spannender is dan anders. Het is dus heel belangrijk dat deze zorgen als het even kan niet meer je nachtrust verstoren.  En daar kun je soms meer aan doen dan je zelf denkt.

Zorgen om financiën kunnen komen door grote investeringen, te weinig of wegvallende orders of vaak ook door klanten die niet of te laat betalen. Bij dat laatste is een actief incassobeleid van levensbelang, maar niet elke ondernemer komt daar aan toe of weet hoe hij/zij dat aan moet pakken.
Ontevreden klanten kunnen ontstaan omdat er simpelweg fouten zijn gemaakt. Maar het komt ook al te vaak voor dat de klant heel andere verwachtingen heeft van de afspraken dan jij als ondernemer. Vooral als alles mondeling is geregeld (we vertrouwen elkaar nietwaar?) dan zijn misverstanden zo geboren. Een duidelijk contract waarin staat waar iedereen aan toe is kan al heel wat ellende voorkomen. En met heldere algemene voorwaarden waarin staat waar je wel en niet aansprakelijk voor bent kan zorgen voor een goed weerwoord.

Ook als je samenwerkt met anderen in een maatschap of V.O.F. of welk verband dan ook kunnen goede schriftelijke afspraken een ruzie voorkomen of er in ieder geval voor zorgen dat je een stuk sterker staat.

Bij juridische geschillen, zeker als het voor de rechter wordt uitgevochten, draait alles om bewijs. Of het nu om arbeidszaken gaat, een huurkwestie of een aankoop die tegenvalt. Wat je beweert moet je aantonen met harde bewijzen. Of dat bewijs er is hangt vaak af hoe iemand de zaken heeft aangepakt. Helaas roepen mensen vaak pas juridische hulp in als de zaak al flink uit de hand is gelopen. Terwijl als men direct als er wat borrelt aan de bel trekt soms nog dingen kan rechtzetten of geen beslissingen neemt die de zaak nog erger maakt.

MORAAL VAN HET VERHAAL? Voorkomen is beter dan genezen! Het is een cliché maar toch heel erg waar.

Wijma Juridisch Advies houdt van ondernemers die goed kunnen slapen. Hoort u dus bij die ondernemers die vooral ’s nachts naar het plafond staren, maak dan eens een afspraak
  • Voor het opzetten en onderhouden van een degelijk incassobeleid met aandacht voor de relatie met de klant
  • Voor heldere contracten en algemene voorwaarden
  • Voor duidelijke samenwerkingsovereenkomsten
  • Voor heldere juridische adviezen als er iets is wat u hindert en niet groter wilt laten worden

En wie weet? Neemt de stress en de druk dan ook af, kunt u de concurrentie beter aan en zal de thuissituatie ook waarschijnlijk verbeteren.

Kan Wijma Juridisch Advies al uw zakelijke  problemen oplossen? Zeker niet! Kan Wijma Juridisch Advies u met raad en daad bijstaan zodat u rustiger uw werk kunt doen, geld en tijd kunt besparen en dus een betere business krijgt? Dat zou zo maar kunnen!

Maak dus eens een vrijblijvende afspraak via de contactpagina op www.wijma-advies.nl of bel naar 0511-452535/06-31795203 of mail naar info@wijma-advies.nl

 

21 januari 2021